fbpx
elivado-website-blogpost-content-routine

Dit is mijn social media planning routine

Afgelopen dinsdag vroeg ik op Instagram Stories wie er benieuwd wat naar mijn social media planning routine en ruim 96% stelde JA voor een blogpost. Een aangezien ik altijd rondbazuin dat je je beloftes moet nakomen, ben ik aan de slag gegaan met dit blog.

Mijn content planning routine bestaat uit vier stappen. Stap voor stap ga ik ze met je doornemen en hopelijk kan je de tips toepassen zodat je mijn routine eigen kan maken. 🙂

Stap 1: Input en onderwerpen bedenken

Als ik begin met het maken van een contentkalender, start ik met het verzamelen van input en bedenk ik relevante onderwerpen voor die maand.

Voor mijn social media beheer klanten bedenk ik 80% van de content maar natuurlijk werken zij zelf met een jaarlijkse marketingkalender. Op de marketingkalender staan alle inhaakdagen die voor hun onderneming interessant zijn. Voordat ik maan de slag ga met de opzet van de kalender, vraag ik mijn klanten altijd om input. Ik ben natuurlijk niet 24/7 op de werkvloer te vinden dus naast dat ik de content voor mijn klanten verzin, ontvang ik graag informatie over eventuele acties, ontwikkelingen en prioriteiten.

Stap 2: opmaak contentkalender

Als alle input is verzameld, ga ik aan de slag met de opmaak van de contentkalender. Voor sommige klanten (zoals Annie Sloan) maak ik zelf de visuele content. Voor andere merken krijg ik toegang tot de internationale beeldbank. Ik ga op zoek naar het beeld wat bij de copy past en zo maak ik er een samenhangend geheel van.

Zoals jullie misschien wel weten werk ik met het programma Keynote. Keynote is de (Apple) tegenhanger van Powerpoint en werkt ideaal als opmaakprogramma van de contentkalender.

Al het beeldmateriaal plaats ik in een Dropbox map op datum van de posts. Als ik de content op een later moment moet inplannen, hoef ik alleen maar te kijken de naam van het beeldbestand.

Stap 3: akkoord de contentkalender

Nadat ik de contentkalender heb opgemaakt, sla ik hem op en laat ik de kalender een week ‘rusten’. Na een week bekijk ik hem opnieuw en pas ik eventuele punten aan. Daarna stuur ik hem voor feedback door naar de klant en nadat de kalender is goedgekeurd, plan ik hem in op mijn favoriete content planning systeem Later.

Stap 4: Later

Later is een van de fijnste tools waar ik mee werk of mee heb gewerkt. In het verleden heb ik voor een klant gewerkt met de Social Studio van Salesforce. Ook dit platform was ontzettend fijn echter hing er wel een vrij groot prijskaartje aan voor het gebruik.

Later heeft een gratis versie. Met de gratis versie kan je maximaal dertig posts per maand plaatsen op één platform. Voor Elivado gebruik ik een betaalde versie waarbij ik onbeperkt content kan inplannen op verschillende kanalen (Facebook, Instagram en Pinterest). Ook kan je verschillende workspaces aanmaken voor verschillende bedrijven zodat je gemakkelijk alle social media kanalen kan beheren op een platform. Voor social media beheerders is dit natuurlijk een uitkomst.

Dit zijn de vier stappen die ik doorloop als ik aan de slag ga met de contentkalender van mijn klanten. Wat is jouw social media routine? Vertel het me op Instagram of Facebook!

“Hi, ik ben Eline en ik help vrouwelijke ondernemers met het ontwikkelen van een unieke online marketing strategie die bij haar persoonlijkheid en business past zodat ze haar ideale klant op de juiste manier online bereikt. Op mijn blog deel ik regelmatig tips, learnings en tricks over online marketing en online design.”

heb je deze blogs al gelezen?