Dit keer wil ik het met je hebben over doodlopende pagina’s. Deze pagina’s worden vaak vergeten tijdens het aanpassen van een website. Terwijl die “doodlopers” juist voor nieuwe leads (of zelfs klanten!) kunnen zorgen.
Wat zijn doodlopende pagina’s?
Doodlopende pagina’s zijn pagina’s waar geen call to action op staat of waar een “funnel” eindigt. Dit kan bijvoorbeeld een about pagina zijn zonder buttons of een bedankpagina nadat iemand zijn gegevens heeft achtergelaten voor een weggever.
Zonder een call to action kan een websitebezoeker niet verder klikken en zal dus “doodlopen” op je website.
Hoe kan je doodlopende pagina’s omtoveren naar een “levende” pagina?
Je kan een doodlopende pagina levend maken door al simpel een call to action toe te voegen aan de pagina. Hier kan je per doodlopende pagina strategisch over nadenken.
Situatie 1:
Je hebt een weggever waar een e-mailfunnel achter zit. Dan kan je er voor kiezen om mensen na het aanvragen van een weggever door te sturen naar een tripwire pagina. Op zo’n pagina vind je vaak een onweerstaanbaar aanbod waar je van een bezoeker een klant maakt. De tripwire pagina focust zich op conversie en niks anders. Wist je trouwens al dat je in mijn online bibliotheek een tripwire template kan downloaden?
Situatie 2:
Als je geen gebruik wil maken van een tripwire pagina, kan je er voor kiezen om een simpele bedankpagina als redirect in te stellen met een call to action. Bijvoorbeeld; volg je me al op Instagram (met een button naar jouw Instagram Account) zodat je van je webbezoeker een volger kan maken.
Situatie 3:
Je hebt een 404 error pagina ingesteld waar alleen op wordt vermeld dat de pagina die iemand probeert te bezoeken niet meer bestaat. Wat nu als je hier een simpele call to action plaatst? Veel mensen vergeten dit, terwijl dit vaak de meest doodlopende pagina is van allemaal.
Zet jij jouw “levende” pagina’s al strategisch in op jouw website?