fbpx

Hoe kies je de juiste marketing fix voor jouw onderneming?

Marketing. Elke ondernemer zet het tegenwoordig wel in voor zijn of haar onderneming. Een grote fout (die ik ook heb gemaakt in het verleden) die veel ondernemers maken is dat ze zichtbaar moeten zijn op alle platformen waar hun doelgroep te vinden is. Daarom leg ik je in deze blog uit hoe je de juiste marketing fix voor jouw onderneming kiest.  

Onderzoek op welke kanalen jouw doelgroep te vinden is

Tijdens een sessie van mijn Not The Ordinary Brand programma had ik het met een klant over het profiel van haar droomklant. Met welke doelgroep wil ze het allerliefste werken en waar is die doelgroep te vinden zodat je met ze in contact kan komen?

Is het Instagram? Is het TikTok? Of toch offline bij het lokale winkelcentrum? Ga het onderzoeken. Dus niet visualiseren maar echt old school onderzoek. Zoek een aantal potentiële klanten en ga met ze in gesprek. Heb je bijvoorbeeld een beauty product ontwikkeld en twijfel je over waar je jouw toekomstige het beste kan bereiken? Plaats dan een oproep en vraag het ze. Zo bespaar je niet alleen een shitload aan tijd maar kom je ook direct bij de juiste antwoorden in plaats van alleen maar te speculeren. 

Maak een keuze, begin en analyseer

Misschien herken je de volgende situatie wel: je hebt heel veel ideeën en wilt deze daarom ook zo snel mogelijk onder de aandacht brengen. Je schrijft een blog, neemt elke week een DIY video op, post vijf keer per week op social media en je gaat als een trein. Maar na een kleine maand raak je een beetje overwhelmed en is de consistentie ver te zoeken. Logisch want je hebt te veel hooi op je vork genomen waardoor je niet consistent kan blijven handelen. 

Daarom heb ik het volgende advies voor je: kies maximaal twee marketingkanalen voor jouw onderneming en focus je daar het eerste kwartaal op. Analyseer na een maand hoe dat gaat en schaaf dan bij of schaal op. Gooi jezelf niet direct in het diepen met onrealistische verwachtingen maar start met de fundering van jouw marketing fix en bouw het laag voor laag op.

Focus je niet alleen op social media 

Het laatste advies wat ik je wil geven? Focus je niet alleen op social media maar ook op andere marketing kanalen. Bouw bijvoorbeeld een maillijst op via MailBlue (een van mijn favoriete tools) of kijk of je een offline demonstratie/presentatie kan geven in een omgeving waar jouw doelgroep te vinden is. Alles is goed zolang je je maar niet alleen focust op social media. Waarom niet? Omdat je jouw onderneming dan afhankelijk maakt van social media. Als Facebook op een dag besluit te stoppen met Instagram en Facebook, dan zal dus automatisch een groot deel van jouw fanbase wegvallen. En dat wil je natuurlijk niet laten gebeuren.

Vind jij het lastig om de marketing fix voor jouw merk te bepalen? In mijn exclusieve Not The Ordinary Brand programma gaat we hier onder andere mee aan de slag. Klik hier voor meer informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Elivado is er voor ondernemers die willen groeien, willen scoren, impact willen maken met een ijzersterk merk. Voor die ondernemers bouwen we strategieën, campagnes, nieuwe websites, (social media) content en meer.

Ik ben Eline van Doorn. Als online strateeg en designer help ik ondernemers die vanuit een passie hun bedrijf zijn gestart en het verlangen hebben om hun business te voorzien van een ijzersterke (online) fundering. Daarnaast ontwikkelen mijn team en ik websites & visual identity’s voor bedrijven die toe zijn aan een vernieuwde look and feel.

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

You might like this..

Bedankt voor je inschrijving

Je staat nu ingeschreven voor onze nieuwsbrief en ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging in je mail.

Reageren
1
Stuur Eline een bericht!
Hi,

Heb je een vraag? Stel hem via WhatsApp!