Misschien herken je het wel;
Je hebt een back-up gemaakt van je website, update daarna je thema en plugins en dan opeens krijg je de melding “Er doet zich een kritieke fout voor op je website”.
Soms kun je daarna nog inloggen op je website maar vaak is het zo dat je niet meer via de “normale” manier in het dashboard van je website kunt komen. Maar wat moet je dan doen? Dat ga ik je in dit blog uitleggen.
Kleine disclaimer; mocht je zelf niet heel handig zijn met het beheren van je website, kan je het beste een webdeveloper / designer een berichtje sturen als je een error op je website krijgt.
De melding: een kritieke fout op je website
Als er een kritische fout is, krijg je vaak onderstaande melding te zien;
“Er is een kritieke fout opgetreden op deze website. Controleer de e-mail inbox van uw sitebeheerder voor instructies”
Vaak krijg je deze melding als er een probleem is met het thema van je website of een van de plugins. Als je je website namelijk hebt geupdate, kan het zijn dat sommige plugins niet meer goed met elkaar corresponderen.
Controleer altijd als je deze melding ziet je mailbox want in de mail die je ontvangt, vind je een link die de website in “herstelmodus” zet. Zo kan je toch nog in het dashboard van je website en daar de oorzaak van de melding uitzetten.
Via herstelmodus het probleem oplossen
Als je via de de herstelmodus link in de mail kan inloggen op je website, kan je via het dashboard de oorzaak vinden en oplossen. Als je bent ingelogt op de website, kan je in het plugin overzicht de error vinden.
De probleemgevende plugin staat in het rood aangegeven. Deze kan je deactiveren of verwijderen. Daarna kan je via de knop rechtsboven in uit de herstelmodus stappen en is de melding als het goed is verdwenen.
Eventueel kun je wachten totdat er een nieuwe versie beschikbaar is van de plugin voordat je hem installeert. Met een update worden vaak bugs uit een plugin gehaald waardoor hij niet meer de error als melding geeft.
Via de mappenstructuur het probleem oplossen
Lukt het niet om via de herstelmodus in te loggen op je website? Dan kan je ook de plugin verwijderen via de mappenstructuur van je website. Dit kan vaak via de hosting manager van je hosting partij.
In de mail die je krijgt als er een kritische fout is, vind je ook vaak de naam van de plugin die de error veroorzaakt. Die plugin moet je dus verwijderen en dat doe je als volgt via de mappenstructuur;
- Je logt in via de hosting manager van je website. In onderstaand voorbeeld is dat hosting2go.
- Je gaat naar de file manager en klikt in de httpdocs map de wp-content map aan en vervolgens de plugins map
- Je zoekt de plugin op en verwijdert hem uit de mappenstructuur van je website
- Daarna sluit je de mappenstructuur, verwijder je de geschiedenis van je website en log je opnieuw in. Nu zou het probleem verholpen moeten zijn.
Negen van de tien keer kan je zo het probleem oplossen. Mocht je er niet uitkomen, kan je altijd je hosting partij vragen om even mee te kijken of neem contact op met je developer / designer zodat je zeker weet dat het probleem juist wordt verholpen.