fbpx
persoonlijk-zijn-op-internet-blog-website-elivado-eline-van-doorn

Persoonlijk zijn op het internet: wat deel je wel en wat deel je niet?

Persoonlijk zijn op het internet is als ondernemer belangrijk maar zeker als ZZP’er. Voordat mensen een samenwerking met je aangaan, willen ze natuurlijk kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben. Geheel begrijpelijk want andersom doe je dat natuurlijk ook. 

Maar er zit een keerzijde aan want tot hoever deel je dingen en wat is de grens? Want naast dat je persoonlijk en authentiek wilt zijn op het internet, moet je natuurlijk niet je ideale klant afschrikken. 😉 

In het blog van deze week behandel ik een twee voorbeelden die wat meer duidelijkheid creëren over de do’s & don’ts van het persoonlijk zijn op het internet.

persoonlijk-zijn-op-internet-blog-website-elivado-eline-van-doorn

Case 1: Je onzekerheden 

Persoonlijk zijn op het internet houdt ook in dat je eerlijk moet zijn over bepaalde onderwerpen die je misschien liever niet aankaart. Als je echt een connectie wilt maken met je volgers en ideale klant, zal je je persoonlijk en authentiek moeten opstellen. Ook als dat betekent dat je bepaalde onzekerheden onder ogen moet komen. Zelf vond ik het vroeger vreselijk om op beeld te verschijnen want ik vond mijzelf niet sterk genoeg overkomen. 

Inmiddels heb ik geleerd dat als je je onzekerheden uitspreekt naar de buiten wereld, je je onzekerheden eerder de baas bent. Ik weet nog dat ik mijn eerste Instagram Stories deelde en toen ik vertelde dat ik het best een beetje spannend vond waardoor er een last van mijn schouders viel. 

Eindconclusie: Ik ben een groot voorstander van het delen van je onderzekerheden. Naast dat je laat zien dat je ook maar een mens bent, zul je sneller een connectie maken met je ideale volger/klant.

Case 2: Je lichamelijke klachten

Oke, nu komen we bij een situatie die ik regelmatig voorbij zie komen op social media namelijk het delen van je lichamelijke klachten op social media. Dit is een gevaarlijk onderwerp want natuurlijk wil je persoonlijk opstellen op het internet en daar horen alle (lichamelijke) ongemakken bij maar het gevaar van dit soort dingen delen is dat je je ideale klanten afschrikt. Want zeg nou zelf, als je leest dat je bakker psoriasis heeft, eet je toch iets minder enthousiast je krentenbol. 

Er is dus een fijne lijn tussen persoonlijk zijn op het internet en je klanten afschrikken. Zorg er dus voor dat als je iets post wat over de mindere dingen in het leven gaat (want die ervaren we helaas allemaal), je jezelf van te voren afvraagt of dit relevant is voor je bedrijf en misschien nog wel belangrijker; je ideale klant. 

Wat ik je wil meegeven met dit blog is dat je moet luisteren naar je gevoel maar ook zeker naar je verstand. Wees voorzichtig met wat je post op je zakelijke platformen want hoe persoonlijk je soms ook bent, soms is het beter om iets niet te posten. 

BewarenBewaren

SaveSave

SaveSave

“Hi, ik ben Eline en ik help vrouwelijke ondernemers met het ontwikkelen van een unieke online marketing strategie die bij haar persoonlijkheid en business past zodat ze haar ideale klant op de juiste manier online bereikt. Op mijn blog deel ik regelmatig tips, learnings en tricks over online marketing en online design.”

heb je deze blogs al gelezen?