fbpx

Waarom automatiseren jouw ondernemersbestaan een stuk makkelijker maakt

Twee weken terug had ik het in de Not The Ordinary Facebookgroep over workflows en tools die het leven van een ondernemer makkelijker maken. Sommige leden gaven aan dat ze nog niet zo veel doen met het creëren van efficiënte workflows binnen hun onderneming.

Zonde want als ondernemer heb je al vaak het gevoel dat je altijd aan moet staan en door workflows binnen je business goed in te richten, zorg je automatisch voor meer vrije tijd! 

In dit artikel kom je er achter hoe je de eerste stap kan zetten om meer dingen te gaan automatiseren.

Analyseren en anticiperen 

Oke, de eerste vraag die je jezelf moet stellen is simpel: 

Waar ben je momenteel veel tijd aan kwijt? Is het je mail? De klantenservice van business? Of bijvoorbeeld de contentstrategie en planning van je bedrijf?

Zet voor jezelf op papier neer welke tijdrovende to do’s jij wilt automatiseren en ga onderzoeken hoe je dit het beste kan doen.

Voorbeeld: 

Ben je fotograaf en ben je veel tijd aan het klantencontact via de mail waarin je meer uitleg geeft over de mogelijkheden voor een shoot? Maak dan email templates die je alleen maar hoeft te personaliseren. Zet ze in een Trello bord of Word bestand zodat je ze makkelijk kan kopiëren en plakken. 

Welke tools kan je voor meerdere workflows gebruiken?

Digitale tools voor je business zijn geweldig alleen de valkuil is dat je al snel voor elke workflow een andere tool gebruikt waardoor je het overzicht en de focus dus kwijtraakt. Kijk dus of je bepaalde tools voor meerdere workflows kan inzetten. 

Zelf gebruik ik mijn e-mail marketing programma niet alleen voor mijn weggevers of webshop bestellingen, maar ook voor het beheren van mijn huidige klanten / oude klanten status. 

Daarom werk ik maar met een paar tools die multi inzetbaar zijn.

Stel prioriteiten 

Natuurlijk wil je het liefst dat alle workflows voor je werken maar ik adviseer je om dit stap voor stap te doen. 

Welke workflow is momenteel het meest tijdrovend? Begin daar mee. Richt het goed in zodat je je daarna kan focussen op een andere workflow anders krijg je al snel maar half werk en dat wil je juist niet. 

Ik ben benieuwd of jij al kritisch kijkt hoe je de workflows binnen jouw bedrijf kan optimaliseren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Elivado is er voor ondernemers die willen groeien, willen scoren, impact willen maken met een ijzersterk merk. Voor die ondernemers bouwen we strategieën, campagnes, nieuwe websites, (social media) content en meer.

Ik ben Eline van Doorn. Als online strateeg en designer help ik ondernemers die vanuit een passie hun bedrijf zijn gestart en het verlangen hebben om hun business te voorzien van een ijzersterke (online) fundering. Daarnaast ontwikkelen mijn team en ik websites & visual identity’s voor bedrijven die toe zijn aan een vernieuwde look and feel.

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

You might like this..

Bedankt voor je inschrijving

Je staat nu ingeschreven voor onze nieuwsbrief en ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging in je mail.

Reageren
1
Stuur Eline een bericht!
Hi,

Heb je een vraag? Stel hem via WhatsApp!