fbpx

Zo optimaliseer je de user experience van jouw website

User experience. Iets waar in mijn ogen vaak geen rekening mee wordt gehouden tijdens het ontwerpen en bouwen van een website. Veel ondernemers staren zich blind op het totaal ontwerp waardoor de gebruiksvriendelijkheid van de website vaak niet goed is en bezoekers niet getriggert worden om over te gaan op actie.

In dit artikel geef ik je een aantal handvatten die er voor zorgen dat jij de UX van jouw zakelijke website kan optimaliseren. 

Keep It Simple, Stupid

Ik ben zelf groot fan van het KISS principe. KISS staat voor Keep It Simple, Stupid wat inhoud dat het simpel houden van een dienst, campagne of in dit geval een website centraal staat. Wat voor jou vanzelfsprekend duidelijk is, kan verdomd lastig zijn voor een bezoeker die nog nooit eerder met jou in contact is gekomen.

Zelf had ik altijd fancy namen voor mijn diensten, trainingen en masterclasses. Zoals bijvoorbeeld het All In Traject en Not The Ordinary Brand. Als je mij niet volgt op Instagram of ingeschreven staat voor mijn tweewekelijkse e-mail update, is de kans groot dat je geen idee hebt wat de eerder genoemde voorbeelden inhouden. 

Daarom heb ik alle diensten die ik aanbied versimpeld qua naam. Als je nu namelijk naar mijn menu kijkt, zie je naast webdesign, ook 1-op-1 begeleiding en Facebookgroep staan. Dit geeft al veel sneller duidelijkheid dan vage dienstnamen. 

Laat daarom altijd je website checken door twee mensen waarmee je niet dagelijks werkt. Zo kunnen zij je wijzen op elementen die niet duidelijk genoeg zijn. 

Hierbij nog een aantal tips die je website kunnen versimpelen: 

  • Zorg er voor dat de pagina’s van de website niet meer dan 60% tekst bevatten. Houd het dus visueel. Beeld trekt sneller de aandacht en nodigt bezoekers uit om te gaan lezen
  • Maak gebruik van witruimte. Dit betekent dat je lucht moet creëren op je pagina’s zodat je bezoekers snel de pagina kunnen scannen op waardevolle informatie. Nog altijd zie ik pagina’s waar de content veel te dicht op elkaar staat en dus moeilijk te scannen is. Je kan met marges en paddings spelen om zo meer witruimte te creëren.
  • Zorg voor een duidelijke indeling. Grote foto banners op de homepage van je website zijn leuk maar ook zonde! Zorg er voor dat er altijd een waardevolle boodschap in de banner van de homepage staat. Dit noemen we ook wel above the fold. Wat betekent in het Nederlands boven de vouw. Deze term in ontstaan in de krantenwereld. Het belangrijkste nieuws moest altijd boven de vouw staan zodat de lezer in een oogopslag op de hoogte was van het nieuws als de krant op de mat viel. 

Optimaliseer de laadtijd van je website 

De meeste websitebezoekers haken naar 3 seconden al van een website af. Het is dus belangrijk dat je de laadtijd van je website blijft optimaliseren. Zelf kan je je website door een online scan halen zodat je kan meten hoe snel je website is op verschillende devices. Zelf ben ik groot van van GTmetrix en Google PageSpeed. Zo krijg je een uitgebreid rapport van de verbeterpunten van de site en kan je daar verder op gaan optimaliseren. 

Een paar dingen die ik je nu al vast kan meegeven:

  • Zorg er voor dat je geen grote afbeeldingen upload op de website. Zelf verklein ik alle foto’s altijd in Photoshop (meer weten over mijn favoriete tools? Klik dan hier) maar mocht je niet werken met dit programma, kan je eventueel gebruik maken van de plugin Smush of de afbeelding eerst kleiner maken via tinypng.com voordat je hem upload. 
  • Kijk goed naar de servercapaciteit van je hosting-provider. Als de servercapaciteit slecht is, kan je jouw website blijven optimaliseren maar de laadtijd zal dan nooit echt goed geoptimaliseerd worden. Vind je het lastig om dit uit te zoeken, neem dan contact op met een expert zodat zij je goed kunnen adviseren. 
  • Maak een GZIP-compressie zodat alle bestanden van je website gecomprimeerd worden. Dit kan je doen door een stukje code in je website te zetten. Nogmaals; heb je hier geen kaas van gegeten, neem dan contact op met een expert zodat zij dit voor je kunnen regelen.

Maak je website responsive voor elk device 

Wist je al dat ruim 60% van de websitebezoekers een website via hun mobiel bezoeken. Je kan dus een ijzersterk design hebben voor een desk- of laptop maar als je website op mobiel niet sterk is, zullen veel bezoekers al snel je website wegklikken. 

Een responsieve website is dus erg belangrijk. Design technisch pakken we altijd wat meer uit op de desktop versie en op mobiel focussen we ons voornamelijk op functionaliteit omdat de bewegingsruimte kleiner is. Hou hier dus ook rekening mee als je een website laat of gaat maken. 

Tot zo ver mijn tips op de user experience van jouw website te verbeteren. Wil je de UX verbeteren maar heb je zelf niet de kennis om dit te doen? Stuur dan een mail naar contact@elivado.nl dan kunnen we kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Elivado is er voor ondernemers die willen groeien, willen scoren, impact willen maken met een ijzersterk merk. Voor die ondernemers bouwen we strategieën, campagnes, nieuwe websites, (social media) content en meer.

Ik ben Eline van Doorn. Als online strateeg en designer help ik ondernemers die vanuit een passie hun bedrijf zijn gestart en het verlangen hebben om hun business te voorzien van een ijzersterke (online) fundering. Daarnaast ontwikkelen mijn team en ik websites & visual identity’s voor bedrijven die toe zijn aan een vernieuwde look and feel.

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

You might like this..

Bedankt voor je inschrijving

Je staat nu ingeschreven voor onze nieuwsbrief en ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging in je mail.

Reageren
1
Stuur Eline een bericht!
Hi,

Heb je een vraag? Stel hem via WhatsApp!